Bandenspanning controleren

Bandenspanning controleren, waarom en hoe vaak? Een veel voorkomende vraag en zeker een heel belangrijk punt!

In dit blog leg ik een paar belangrijke zaken uit over het tijdig controleren van je bandenspanning. Wat de gevolgen kunnen zijn als je dat niet tijdig doet en welke acties je moet ondernemen ten aanzien van het gebruik van je voertuig.

Lucht in een band ontsnapt, ook als de band niet lek is. Ofwel een band is nooit 100% luchtdicht en zal dus altijd langzaam druk verliezen. Deze lucht ontsnapt door de microscopisch kleine poriën in het rubber. Dit is dé reden om regelmatig je bandenspanning te controleren. Je garage doet dit graag voor je als service en anders kun je het makkelijk bij een tankstation zelf controleren. De vuistregel is; rond de twee maanden een bandenspanningscheck te doen.

Veiligheid


Maar waarom is het nu belangrijk? In eerste instantie om de veiligheid. Een juiste bandenspanning draagt bij aan jouw rijveiligheid en de dus de verkeersveiligheid. Een band die te zacht is vervormd veel omdat hij dieper dan gebruikelijk wordt ingedrukt door de belasting van het voertuig. Deze vervorming van het rubber brengt interne wrijving met zich mee en wrijving is warmte. Zeker met deze kou wrijven we vaak in onze handen om ze even warm te krijgen 😉 Dus wrijving is warmte, veel wrijving is veel warmte en te veel warmte in het rubber veroorzaakt zogeheten koordlaag separatie. Wat is koordlaag separatie? Koordlaag separatie is het loslaten van koordlagen die in het rubber verweven zitten. Deze koordlagen zijn een onderdeel van het karkas van de band. Het karkas in net zoiets als het geraamte in ons lichaam, ons bottenstelsel. Dit geraamte geeft stevigheid aan ons lichaam, bij een band is dat hetzelfde. Het karkas van de band bestaat uit verwevingen van o.a. nylon- en staaldraad. Dit geeft de band het stugge karakter en de stevigheid die het nodig heeft om alle krachten tussen band en wegdek over te kunnen brengen. Een belangrijk onderdeel dus. Als er sprake is van separatie dan laat een koordlaag los van het rubber en wordt de band zwakker. Je leest het al in het woord separatie -> separate in het Engels, scheiden. Het gevolg kan zijn dat de band klapt en je geen goede controle meer hebt over het voertuig.

Naast het feit dat de band kapot kan gaan door koordlaag separatie is er nog een veiligheidsaspect in het geding. Als de band veel vervormd door te lage bandenspanning dan is het effectieve raakvlak tussen band en wegdek ook minder en is er minder grip. Grip is nodig om alle krachten over te kunnen brengen, minder grip is uiteraard onveilig! Dus los van het stuk kunnen gaan van de band is dus ook grip een issue met een te lage bandenspanning. Houd de bandjes dus op spanning!

Besparingen

Er zijn nog meer redenen om de bandenspanning in de gaten te houden en dat is de portemonnee. Doorrijden met een te lage bandenspanning brengt ook extra slijtage van de band met zich mee. Een te zachte band slijt veel harder dan een band die op de juiste spanning is. Als een band tot 40% onder de spanning is dan kan de levensduur wel verkorten met 50%! Je moet banden dus veel eerder laten vervangen bij het doorrijden met een te lage bandenspanning. Daarnaast is de zogeheten rolweerstand van een band ook veel hoger als de bandenspanning te laag is. Een band die een te lage spanning heeft rolt veel moeilijker dan een band die op de juiste spanning is, dit moeizame rollen brengt fors meer brandstofverbruik met zich mee. Probeer het maar met je fiets, verlaag de druk in je fietsband zo ver dat de velg net het wegdek niet raakt en ga maar een stukje fietsen. Je merkt dat je veel harder moet trappen dan je gewend bent, dit kost dus extra energie. De toename van het brandstofverbruik kan wel oplopen tot 30%. Dit is slecht voor je portemonnee en ons milieu.

Waar kan ik de bandenspanning vinden?

Hoe weet ik wat de bandenspanning voor mijn voertuig moet zijn? In eerste instantie staat dat meestal in het instructieboekje. Kun je het daar niet vinden dan staat het vaak bij een motorfiets onder de buddyseat of op de ketting (spat)beschermer/ketting kast en bij auto’s en campers in de deur of deurstijl. In alle gevallen vind je een label met daarop de bandenspanning bij normaal gebruik en bij extra belasting. De weergegeven druk is meestal in bar maar soms ook in psi. Let daar goed op! Want als je een band oppompt en je vergist je tussen psi en bar dan kan de band veel te hard opgepompt worden met alle extreme gevaren van dien! Voor je beeldvorming; 2 bar is 29 psi. Dit is een handige website om even te checken hoeveel bar je moet hebben.

Bandenspanningen variëren enorm per voertuig, een gemiddelde auto zit tussen de 2 en 3,5 bar. Een motorfiets tussen de 2,2 en 3,3 bar terwijl een camper wel tussen de 3 en 6 bar aan bandenspanning kan hebben. Maar in alle gevallen moet je de spanning opvoeren als je het voertuig zwaarder gaat belasten dan je normaliter doet. Denk aan op vakantie gaan of andere redenen voor het zwaarder belasten van je voertuig.

Vullen met stikstof

In Nederland kennen we het fenomeen ‘vullen met stikstof’ al een poos. Banden vullen met stikstof zou ervoor kunnen zorgen dat je minder vaak je bandenspanning hoef te controleren. Daarnaast is de het warmtetransport in stikstof beter dan in gewone lucht en is stikstof dus zeer geschikt voor banden die zwaarder dan normaal belast worden. Stikstof is dikker dan buitenlucht, daardoor zal het minder snel door de poriën van het rubber ontsnappen en zal je bandenspanning minder snel afnemen. Er zijn wel een paar dingen te noemen rond het vullen met stikstof. Er zit bij het vullen ook altijd nog een hoeveelheid buitenlucht in de band, dus hij is nooit 100% gevuld met stikstof. Een tweede is dat de band minder vaak optisch gecontroleerd wordt omdat je minder vaak hoeft te controleren. Slijtage of schade zal dan minder snel opvallen. Zo zitten er voor- en nadelen aan het vullen met stikstof.

Eén ding is duidelijk; regelmatig je bandenspanning controleren draagt bij aan de veiligheid, je portemonnee en het milieu!


Drive safe!

2 Reacties

  1. Boudewijn

    Komt meer om de hoek kijken dan alleen bandenspanning volgens label in de band doen en klaar, vooral bij een motorfiets.
    Kijk het volgende filmpje voor de uitleg: https://youtu.be/XaIuWKfnGEI

    Antwoord
    • Baltus

      Hoi Boudewijn. Zeer zeker! Je hebt helemaal gelijk! Dit artikel gaat alleen over de bandenspanning en gevolg bij te lage spanning. Met alleen de juiste spanning zijn we i.d.d. niet. Wie weet schrijf ik daar een andere keer over 😉 Bedankt voor je reactie en toevoeging!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *