Storing Kawasaki Z900 ‘met injectie’.
In dit blog een storing aan een Kawasaki Z900 injectie uit de oude doos. De klant belde met de mededeling dat de motor bij verschillende ‘experts’ is geweest en geen van hen kon de storing oplossen. De klacht was niet erg moeilijk; de motor start wel rond maar slaat niet aan.
Tip
Een tip die ik graag geef is dat je nooit uit moet gaan van dat wat een ander je vertelt over wat er allemaal al gedaan is. Begin je eigen onderzoek/diagnose bij het begin, zonder voorkennis. In dit geval heb ik dus niet gevraagd wat een ander al gedaan had. Lekkere blanco start is het allerbest!
Ik ben bij het begin begonnen zonder de beschikking te hebben over uitleesapparatuur. Ik ben begonnen met het meten van de accuspanning, ook tijdens het starten. Prima, niet onder de 10Volt (tijdens het starten). Daarna heb ik handmatig even gecontroleerd of er een bougievonk aanwezig was op alle cilinders, dat was zo. Tijdens het starten kon je de benzine ruiken uit de uitlaat, er was dus ook brandstof.
Hmmmm…brandstof en vonk zou feitelijk een verbranding moeten zijn mits er compressie is en de verschillende ‘timingen’ als distributie, vonk en inspuiting op orde zijn. De volgende stap die ik heb gezet is het meten van de compressiedruk per cilinder. Precies volgens de fabrieksspecificaties! Perfect!
De logische vervolgstap is het controleren van de distributietiming, het is in principe mogelijk dat de distributie een paar tandjes verspringt terwijl de compressie onveranderd in orde blijft. Distributie checkpoints opgezocht, klepdeksel eraf en de timing gecheckt, ook in orde……
Neem je tijd
Even een momentje gepakt van oriëntatie en stappen checken, heb ik iets gemist? Ik heb compressie, vonk, brandstof en een juiste distributietiming, waarom slaat de motor niet aan? Een laatste check die ik kan doen is of de vonk wel juist getimed is. Daarvoor heb ik de scoop gepakt omdat ik niet beschikte over een uitleestester. Met de scoop heb ik twee signalen gemeten, dat kan tegelijkertijd omdat de scoop die ik gebruikte (Fluke123) twee meetkanalen heeft. Eén kanaal aangesloten op de pick-up sensor en één op de stuurkant van de bobine. Tijdens het starten zie je dan twee signalen en zonder het al te ingewikkeld te maken heb ik gecontroleerd of de ‘timing’ van deze signalen overéén kwamen. En ook dat was in orde wat mij niet echt verbaasde want meestal ploft, hikt en pruttelt de motor als de ontsteking niet ‘op tijd’ staat.
Daar sta je dan….WTF! (Sorry 😉)
Wederom tijd nemend onder het genot van een bakkie maar besloten om ook even het signaal van de brandstofinjector op het scoopbeeld te zetten. Zogezegd, zo gedaan. En dat was HET moment van her en erkenning, 0,9 milliseconden aanstuurtijd……!! Dat is VEEL te weinig! Tijdens het starten en willen laten aanslaan van de motor verwacht ik toch minimaal een aanstuurtijd te zien van 3-5 milliseconden, als het niet meer is. (Sterk afhankelijk van merk en type) Hmmm wat kan daar de oorzaak van zijn?
De fout ontdekt
Ik kon niet uitlezen en dus ook geen parameters lezen in de ECU. Nadenkend en uitfilterend wat de oorzaak kan zijn van een heel erg arme inspuiting kwam ik tot de conclusie dat er één heel erg belangrijk signaal aanwezig moet zijn voor het bepalen van de mengselsamenstelling en dat is de motortemperatuursensor. Ik heb de weerstandswaarde opgezocht en nagemeten en wat ik al hoopte: FOUT! Door een defecte temperatuursensor ‘dacht’ het motormanagement dat de motor heel heet was, veel te heet en daardoor de injector veel te kort aanstuurde. Om er zeker van te zijn heb ik een weerstandje opgezocht met een vergelijkbare weerstandswaarde van de temperatuursensor bij 20°C (stond in het werkplaatshandboek) en deze in de stekker van de sensor geplaatst. BAM! Starten lopen! Oorzaak van de storing aan deze Kawasaki Z900: defecte motor temperatuursensor.
Ik heb wel één aantekening bij deze storing: sommige motormanagementsystemen ‘beslissen’ bij een te warme motor juist meer benzine in te spuiten omdat het verdampen van de benzine een koelend effect heeft op/in de motor. Blijkbaar doet Kawasaki dat niet (bij dit type) of het signaal was dermate afwijkend dat het softwarematig ‘kortsluiting’ was in de ECU.
Vervolgens bestelde ik een nieuwe sensor en had tegelijkertijd de mogelijkheid om de motorfiets elders aan de tester te hangen. De ECU zag met de defecte motortemperatuursensor een motortemperatuur van 188°C, dat is blijkbaar te hoog 😉.
Moraal van het verhaal, je zintuigen kunnen je ook op het verkeerde been zetten. Ik rook brandstof en veronderstelde dat er dus voldoende benzine ingespoten werd……..niet dus. Mocht je dit nu akelig interessant vinden, doe een cursus en check mijn website. Of lees op mijn blogpagina meer technische artikelen.
Ps: De scoop in de afbeelding is het signaal van een injector maar in dit geval lees je een aanstuurduur af van 12/13 milliseconden.
Leuk en leerzaam, bedankt
Thanks Dirk!
Mooie blog!
Dankjewel Sil!