Mijn auto heeft een lekke koppakking? Wat betekent dat?
Brandstofmotor
Voor de minder auto technisch georiënteerde mensen eerst even kort iets over de brandstofmotor voordat we het over de koppakking gaan hebben. Een verbrandingsmotor bestaat uit veel verschillende onderdelen, denk aan zuigers, drijfstangen, de krukas, cilinders, cilinderkop etc. etc. De samenhang van heel erg veel onderdelen in de verbrandingsmotor zorgen voor een draaiende motor. Met draaiende motor bedoelen we dat door verbranding van brandstof er veel warmte in korte tijd ontstaat waardoor lucht uitzet en een zuiger naar beneden drukt. Door het kruk-drijfstang mechanisme gaat de krukas draaien. Daarom zeggen we; draaiende motor.
Taak van de koppakking
De cilinderkop is het gedeelte dat de cilinders aan de bovenzijde gas en vloeistofdicht afsluit. Voor de 100% gas- en vloeistofdichte afsluiting tussen cilinderblok en cilinderkop hebben we een pakking nodig, de koppakking. De koppakking zorgt ervoor dat gasdruk in de cilinder niet wegglipt naar plaatsen waar dat niet moet en juist in de cilinder blijft. Daardoor wordt alle druk benut voor het naar benden duwen van de zuiger. De koppakking zorgt er ook voor dat koelvloeistof en oliekanalen die van het cilinderblok naar de cilinderkop gaan en andersom goed afgedicht zijn zodat er geen olie in de koelvloeistof kan stromen of andersom. Maar ook om ervoor te zorgen dat er geen koelvloeistof in de cilinder kan stromen of gasdruk uit de cilinder in de koelvloeistof.
Soorten koppakkingen
Koppakkingen zijn er in veel verschillende soorten en maten. Sommige zijn ze gemaakt van een soort kunststof maar tegenwoordig zien we ook vaak stalen koppakkingen. Gemaakt uit verschillende laagjes plaatstaal dat enigszins beweging toestaat en dus flexibel is. De eisen die aan de koppakking gesteld worden zijn hoog! De koppakking moet flexibel zijn maar ook hogedrukken en temperaturen kunnen hanteren. Daarnaast moet hij bestand zijn tegen olie en koelvloeistof. Een koppakking mag nooit opnieuw gebruikt worden! Naast de verschillende materialen zijn er ook nog vaak verschillende diktes van koppakkingen. Meestal is de dikte aan de hand van een kenmerk op de koppakking terug te vinden. Denk aan een aantal geponste gaatjes, kerfjes of cijfers ergens aan de buitenzijde van de pakking, daar waar je het kunt zien 😉.
Defecte koppakking
Het vervangen van een koppakking kan noodzakelijk zijn omdat de motor door wat voor reden dan ook te warm is geworden waardoor de koppakking is ‘gesmolten’ of, in de meeste gevallen gewoon ‘versleten’ is. De motor wordt warm maar koelt ook weer af, hierdoor zetten onderdelen door de warmte uit en krimpen ze vervolgens weer bij stilstand van de motor. Door het veelvuldig krimpen en uitzetten ‘slijt’ de koppakking waardoor deze kan gaan lekken. In de meeste gevallen uit dat zich in koelvloeistoflekkage in de cilinder of gasdruk uit de cilinder in het koelsysteem. Dat noemen we interne lekkage, lekkage aan de binnenkant van de motor. De motor loopt dan niet mooi meer rond, heeft niet het vermogen dat we gewend zijn en kan enorm roken uit de uitlaat.
Kosten vervangen koppakking
Waarom is het vervangen van een koppakking duur? Het vervangen van de koppakking is over het algemeen erg arbeidsintensief. De hele reparatie kan wel een hele dag kosten als het niet nog een beetje meer is. Daarnaast heb je best veel materiaal nodig voor de hele reparatie. Denk aan de koppakking zelf, hij zit vaak in een set waarin meerdere pakkingen zitten die bij demontage van de cilinderkop mee loskomen. Pakkingen mogen we over het algemeen niet opnieuw gebruiken. Daarom moeten we ze vervangen in plaats van repareren.
Naast alle pakkingen is het vaak ook nodig om de kopbouten waarmee de cilinderkop op het cilinderblok bevestigd zit te vervangen. Dit is omdat we ze maar éénmalig mogen vastzetten.
Voor het demonteren van de cilinderkop is het ook nodig om, indien van toepassing de distributieriem te demonteren. Aangezien is het niet gebruikelijk om de distributieriem opnieuw te gebruiken moeten we ook deze vervangen. Vaak wordt dan ook de koelvloeistofpomp meegenomen met evt. spanrollen die horen bij de distributie. En dan zijn we er eigenlijk nog niet, het is ook gebruikelijk om de motorolie te verversen en het oliefilter te vervangen na de reparatie omdat bij demontage van de cilinderkop vaak rommel in de olie terecht komt. Ook oude koelvloeistof gebruiken we normaal gesproken niet snel opnieuw. Vandaar dat het vervangen van een koppakking al snel boven de €1000 euro uit kan komen.
Laat helder zijn dat het vervangen van de koppakking per merk en type fors kan verschillen qua werkhoeveelheid. Daardoor zal de prijs per merk en type ook fors verschillen. Dat wat in dit blog geschreven staat omschrijft de gemiddelde werkwijze.
Technische cursus
Wil jij meer weten over het vervangen van de koppakking of over de cilinderkop? De TAC-Academy in Waalwijk biedt hele mooie praktische cilinderkoptrainingen aan. Dit kan ook in combinatie met een online training van Baltus Motor Techniek. Meer weten? Kijk op de website.
Wil je meer weten over de werking van de brandstofmotor? Baltus Motor Techniek heeft een geschikte online training basis verbrandingsmotortechniek. Deze is ontwikkeld voor mensen die vanaf de basis willen leren hoe de brandstofmotor werkt.
0 reacties